به نام خدا
- هدایت به فرمان خدا توسط رسولان صورت می گیرد
38بقره -158 اعراف-7 رعد – 4 ابراهیم – 37 نحل -43 مریم -73 انبیا- 37 قصص -3 سجده -54 غافر -9 صف- 6 تغابن -:77-80-90-161-انعام-13 کهف-58 مریم-50طه- 122طه -67 حج-31 فرقان -24 سجده -21 یس-99 صافات -118 صافات -18 زمر-2 فتح -26 حدید
قُلْ یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنِّی رَسُولُ اللّهِ إِلَیْکُمْ جَمِیعًا الَّذِی لَهُ مُلْکُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ لا إِلَهَ إِلاَّ هُوَ یُحْیِی وَیُمِیتُ فَآمِنُواْ بِاللّهِ وَرَسُولِهِ النَّبِیِّ الأُمِّیِّ الَّذِی یُؤْمِنُ بِاللّهِ وَکَلِمَاتِهِ وَاتَّبِعُوهُ لَعَلَّکُمْ تَهْتَدُونَ 158 اعراف وَقَالَ إِنِّی ذَاهِبٌ إِلَى رَبِّی سَیَهْدِینِ 99 صافات
قَالَ رَبُّنَا الَّذِی أَعْطَى کُلَّ شَیْءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدَى 50 طه
ثُمَّ اجْتَبَاهُ رَبُّهُ فَتَابَ عَلَیْهِ وَهَدَى 122طه
وَمَنْ أَعْرَضَ عَن ذِکْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَةً ضَنکًا وَنَحْشُرُهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ أَعْمَى قَالَ رَبِّ لِمَ حَشَرْتَنِی أَعْمَى وَقَدْ کُنتُ بَصِیرًا 124-125 طه
وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا نُوحًا وَإِبْرَاهِیمَ وَجَعَلْنَا فِی ذُرِّیَّتِهِمَا النُّبُوَّةَ وَالْکِتَابَ فَمِنْهُم مُّهْتَدٍ وَکَثِیرٌ مِّنْهُمْ فَاسِقُونَ 26حدید
وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً یَهْدُونَ بِأَمْرِنَا وَأَوْحَیْنَا إِلَیْهِمْ فِعْلَ الْخَیْرَاتِ وَإِقَامَ الصَّلَاةِ وَإِیتَاء الزَّکَاةِ وَکَانُوا لَنَا عَابِدِینَ 73 انبیا
مهمترین نکته که باید به ان توجه شود این است که هدایت به اراده خداوند و خواست خداوند صورت می پذیرد، هدایت امری است جاری در همه هستی و فقط مخصوص نوع بشر نیست خداوند در قرآن به این موضوع به روشنی اشاره نموده است سوره طه آیه 50
هر موجودی پس از خلقت به سمت هدایت رهسپار است ، این هدایت در بشر به واسطه مخلوق بودن وجود دارد ،فطرت انسان اولین هادی است برای انسان چون بر اساس روح خدا بنا شده است ، به دلیل عاقل بودن انسان خداوند واسطه هایی برای انسان منظور نموده است که به واسطه آن واسطه ها به هدایت کامل دست پیدا کنند یکی ازا ین واسطه ها و مهمترین ابزار هدایت بشر پیامبران هستند ، پیامبران بر اساس خواست و اراده خداوند به سوی بشر ( همه بشر 158 اعراف ) مبعوث می شوند تا این هدایت به صورت کامل صورت پذیرد ، این هدایت و فرمان بر اساس زبان اهل قوم است در هر زمان بر اساس کلام غالب قوم زبان پیامبران و معجزات پیامبران متفاوت بود که این نشانه خواست خداوند برای هدایت بشر است (7 رعد )، همان طور که قبلا گفته شد عده ایی بر اساس اختیار این هدایت را می پذیرند و به سوی هدایت بالاتر که خاص انسانهای با ایمان است می روند وعده ایی با اراده خود بر پذیریش این هدایت عصیان می کنند .
پیامبر به دلیل اتصال به منبع اصلی هدایت و نوشیدن شهد شیرین هدایت مصر بر هدایت همه مردم است اصرار پیامبر بر این هدایت بی خواست مردم هیچ سودی ندارد بنابراین هدایت پیامبر شرط لازم برای هدایت نوع بشر است ولی شرط کافی نیست ، شرط کافی اختیار وپذیرفتن هدایت از سوی بشر است ایات متعددی در قران وجود دارد که به پیامبر عنوان شده تو تنها مبشر و منذر هستی 37 نحل یکی از ان آیات است .
اما هدایت خود پیامبران ، سوال چرا دسته ایی از انسانها به هدایتی می رسند که حتی امین خدا و پیامبر او می شوند و به نهایت هدایت نایل می شوند و عده ایی نه ؟ خداوند به دلیل صفت زیبای عدل ،بین انسانها در هدایت هیچ تفاوتی قائل نشده است یعنی یک نفر را از ابتدا پیامبر نساخته و یکی را فاقد هدایت ،هر انسانی به دلیل انجام شرایط خاص به مقام هدایت رسیده است خداوند در قرآن بارها به این شرایط اشاره نموده است مثلا در ایه 158 سوره اعراف که به هدایت پیامبر اشاره کرده است داشتن ایمان را پیش شرط هدایت نام برده است یه در ایه 73 انبیاء انجام خیرات – زکات – عبادت را از شرایط پیامبری دانسته
حتی در مورد انسانهای خاص مثل اصحاب کهف هم داشتن ایمان و تصمیم به ترک جامعه کافر شرط حمایت خداوند و هدایت نام برده شده است باید برای رسیدن به هدایت رفت تا به هدایت رسید تا قدمی برداشته نشود این هدایت صورت نمی گیرد ،99 صافات جایی که ابراهیم عنوان می کند من رونده هستم به سوی پروردگارم خداوند هم درهای هدایت را به سوی او می گشاید ،همه داستان زندگی پیامبران و اولیا و صالحان براین گفته تاکید دارد که باید پیش شرط های هدایت انجام گیرد تا به هدایت نائل شد .
در ایه 26 حدید اشاره بسیار جالب وزیبایی به این مطلب شده که هدایت در ذریه اولاد پیامبر نهاده شده است در کلام دیگر هدایت در ذریه همه انسانها نهاده شده است عده کمی ( براساس همین ایه ) به این هدایت که منجر به پیامبری می گردد نائل شده و قسمت کثیری به این هدایت نمی رسند .
گفتیم وسایل متعددی برای رسیدن انسان به هدایت توسط خداوند مهیا شده است ، انسانی که به این وسایل بی اعتنا باشد شایسته چیست ؟ پاسخ سوال خیلی روشن است عذابی که خود برای خویش تدارک دیده اند ولی در آیه 122 – 124-125 طه به عذابهایی برای این دسته اشاره شده است که جای تامل و تعقل دارد
تنگی معیشت در دنیا
و نابینا محشور شدن در محشر
شاید منظور از معیشت روزی معنوی باشد و نابینا محشور شدن، ندیدن نور هدایت است ... خداوند در قران اشاره ایی دارد که عده ایی که کور در روز قیامت محشور می شوند سوال می کنند که ما که در دنیا بینا بودیم چرا الان نابینا هستیم و شاید این پاسخ ان دسته باشد که در دنیا هم نابینا بودید کسی که این همه وسیله هدایت را نبیند به درستی که نابینا است .
مفاهیم مهم آیات
1- آمدن رسول از طرف خداست و وعده هم داده شده
2-رسولی که امی است معنی متفاوتی از امی بودن (( از هیجکس جز خدا تعلیم نگرفته باشه )) این مهم هست
3- طعنه ها بر معجزه رسولان
4رسولان با زبان مردمشان حرف میزنند
5- اصرار پیامبران بر هدایت مردم
6-آموزش علم خدایی به پیامبران
7-انتخاب رسولان از بین خود اولاد بشر
8-حضرت آدم رسول عاصی خداست که پیامبر شده ( که از همان وسیله هدایت که در پست های قبل اشاره کردیم یعنی توبه سود برده است )
9- پرستش مظاهر طبیعی عناد با پیامبر و خداست برای هدایت
10-- افزایش ایمان بر اساس هدایت هست
11- رسولان وسیله هدایت هستند بسوی خدا
12- توجه به نوع خلقت در جهان هستی خود عامل هدایت هست
13- تایید خود رسول به فرستاده شدنش از طرف خدا
-14 ارسال کتاب از طرف خداست نه رسول
15- خردمندان هدایت می یابند نه جاهلان
16-:منکران دین و منافقان و کفار همگی از جنس رسولان هستند که برای بی عقلان قابل قبول نیست و همین باعث گمراهی انها میشود
سلام بر اهل هدایت
اگر خدا میخواست همه هدایت می شدند
ادامه عناوین هدایت
عناوین هدایت
[عناوین آرشیوشده]
بازدید دیروز: 64
کل بازدید :264179
بررسی آیات صبر در قرآن
بررسی آیات علم در قرآن
بررسی آیات عدل در قرآن
بررسی آیات اخلاص در قرآن
بررسی آیات قسم در قرآن
برسی آیات توکل در قرآن
بررسی آیات حق در قرآن
بررسی آیات هدایت در قرآن
متن قرآن
متن کامل قرآن
مرکز جهانی اطلاع رسانی آل بیت
دانشنامه موضوعی قران
نمایش کامل قرآن با امکانات جستجو
دسترسی به قرآن
تفسیر المیزان
تفسیر نمونه
قرآن با دو ترجمه
قرآن-حافظ- مولوی-سعدی- شاهنمامه